18 Серпня 2011
Ліфтовий транспорт є не тільки наймасовішим у світі, але і являє собою сприятливий грунт для впровадження інноваційних конструкторсько-технологічних розробок. Підвищена увага фахівців, зайнятих у сфері ліфтобудівництва, до нестандартних інженерних та дизайнерських рішень дозволяє постійно вносити нові корисні зміни в функціональну структуру традиційної ліфтової техніки і тим самим неухильно розширювати область її застосування. До уваги читачів пропонується короткий інформаційний огляд, присвячений незвичайним представникам сімейства цих транспортних засобів.
Сто англійців в одному ліфті.
Ліфт для одночасного перевезення 100 пасажирів з'явився ще на зорі ліфтобудівництва - наприкінці XIX століття. Коли виникла необхідність забезпечити транспортний зв'язок для жителів передмість Лондона, що працюють між Ліверпулем, Ланкашир і житловими районами Чешира, промислова компанія Wadsworth & Sons взялася проектувати, виготовити і встановити на одній з ділянок дороги пасажирські ліфти великої вантажопідйомності. Складність і незвичність проекту полягала в тому, що дорога повинна була проходити під річкою Мерсі.
Будівництво ліфтового комплексу завершилося в 1880 році. Протяжність тунелю кожного з трьох гідравлічних ліфтів становила 90 футів (близько 30 м), кабіни мали форму куба зі стороною 17 футів (трохи більше 5 м).
Інтер'єрне рішення кабін також було абсолютно новим для кінця XIX століття: вони представляли собою величезні приміщення, прикрашені дзеркалами, вздовж стін по периметру розташовувалися комфортні посадочні місця, залишаючи вільним прохід, за що ці унікальні ліфти і отримали назву «мобільних художніх салонів».
У 1906 році ліфти місткістю 100 пасажирів кожен були піддані реконструкції, в ході якої паровий привід замінили електричним. Під час Другої світової війни унікальна система була пошкоджена від вибухів бомб. Тільки недавно знайшлися кошти на відновлення історичної пам'ятки: барабанні машини були замінені безприводними моторами, спеціально виготовленими для цієї ліфтової системи за оригінальним проектом.
Двоповерховий ліфт ОТІС.
Власники висоток завжди прагнули зробити свою нерухомість максимально доступною і привабливою для орендарів. У їхніх інтересах було будівництво компактних ліфтів: двоповерховий ліфт фірми ОТІС став оптимальним рішенням проблеми економії корисних площ.
Перший двопалубний ліфт був встановлений компанією ОТІС в 1931 році в 67-поверховому будинку міського сервісного центру в Нью-Йорку. Одночасно двопалубний ліфт повинен був обслуговувати підземку, будівництво якої було заплановано.
У 1935 році ОТІС презентувала громадськості двоповерхове чудо, яке було особливо цінним нововведенням для висоток з інтенсивною прохідністю в години пік. Така нерухомість могла різко зрости в ціні і принести швидкий прибуток власникам за рахунок великого числа відвідувачів. У двопалубних ліфтах кабіни розташовувалися одна над іншою і мали один і той ж підйомний механізм. Вхід в ліфти був відкритий як з підземки, так і з вулиці: пасажири могли одночасно з двох рівнів заходити у верхню і нижню кабіни. Однак двопалубні ліфти могли бути встановлені не в кожному хмарочосі: система тросів і противаг була надзвичайно складна в управлінні. У 2003 році ОТІС удосконалив свої двоповерхові ліфти: відтепер для обладнання ними будівель не вимагається рівних прольотів між поверхами. Такі модернізовані двоповерхові ліфти вважаються високотехнологічним транспортним засобом, перше з яких було встановлено в 54-поверховій вежі MORI, що відноситься до токійським комплексу будівель в Роппонги (Японія). Проблему нерівномірного поверховості вирішили за допомогою системи, яка автоматично піднімає або опускає ліфт до двох метрів, щоб вирівняти рівні підлоги кабіни і ліфтового холу.
Ліфт для пішоходів.
7 грудня 2001 в Німеччині було урочисто відкрито унікальну споруду, яку тут же охрестили «пішохідним ліфтом». Самі творці цього незвичайного, горизонтального ліфта дали йому ім'я «людиновіз». Будівництво такого ліфта зайняло всього один тиждень, а вартість склала 300 тис. марок. Ліфт призначений для транспортування людей через жваву чотирисмугову трасу № 132, де раніше розташовувався звичайний наземний пішохідний перехід. «Людиновіз» складається з двох веж і рейкового моста між ними, за яким горизонтально переміщається кабіна з пасажирами.
Історія «людиновоза» така: з міркувань безпеки пішоходів та автомобілістів компанія Шмід запропонувала замінити пішохідний перехід горизонтальним ліфтом. Ідея виявилося життєздатною. Для транспортування 8 осіб, а саме стільки входить в кабіну, ліфта потрібно всього півхвилини: при вертикальному русі його швидкість складає 1 м / с, при горизонтальному - 1,5 м / с. Пропускна здатність ліфта - 720 чоловік протягом години (100 рейсів на годину).
«Людиновозу» властиві звичні для звичайного ліфта ознаки: автоматичні двері, пост наказів, кнопки виклику, акумуляторні батареї на випадок відключення електроенергії. Ліфт підключений до диспетчерського комплексу, програмне забезпечення нітрохи не відрізняється від його аналогів, що обслуговують житлові та громадські будівлі.
За словами виробників, у «члюдиновоза» велике майбутнє: він відповідає вимогам екологічної безпеки, легко інтегрується в будь-яку архітектурну ситуацію, на його кабіні можна розміщувати візуальну інформацію. Крім того, ліфт зручний для людей з порушеннями опорно-рухового апарату, а його будівництво ефективно і недорого.

Ліфт у акваріумі.
Сучасний пасажир ліфта настільки досвідчений, що його важко здивувати чимось незвичайним. Але скляні ліфти з гідравлічним приводом GMBH Дизайн справжнє диво.
Скляна кабіна, яка плавно рухається в оптично прозорої шахті у відкритому просторі торгового центру або по фасадній частині сучасного хмарочоса - чудове видовище. У самому серці Берліна, на березі Шпреє, навпаки Кафедрального Собору, знаходиться готель Radisson. У просторому холі готелю побудований найбільший у світі 25-м циліндричний акваріум AquaDom, в якому мешкає 2,5 тис. екзотичних риб. Відвідувачі готелі можуть у повному розумінні слова зануритися в підводний світ, прокатавшись в заскленому двоповерховому ліфті, переміщається усередині акваріума. Це унікальна безрамна підйомна споруда виконує функції оглядової площадки, на якій одночасно може розміщуватися до 30 пасажирів.
Технічні характеристики ліфта:
• вантажопідйомність 3600 кг;
• чотири рівні зупинок;
• висота підйому 27 м;
• гідравлічний привід 1:1;
• швидкість 0,3 м / с.
Вакуумний ліфт.
Протягом декількох років у США серійно виробляється ліфт, який піднімає і опускає пасажирів без застосування стандартного ліфтового обладнання . Ці унікальні ліфти випускає компанія DAYTONA ЛІФТ з Флориди. Вони створені для приватного житла, в тому числі - для невеликих котеджів, і можуть мати різні габарити і кілька рівнів установки.
У шахті круглого перерізу (зовнішній діаметр 94 см), виготовленої з полікарбонату, переміщається кабіна-поршень, виконана з алюмінієвого сплаву. Двері шахти закриваються герметично, кабіна вентилюється знизу.
Насос, встановлений у верхній частині шахти, відкачує повітря з зони, розташованої над кабіною. При досягненні певного значення розрядження кабіна починає підніматися вгору під дією атмосферного тиску. Для переміщення вниз клапан шахти поступово впускає повітря в зону розрядки, забезпечуючи плавний спуск кабіни. Цілком очевидно, що така система вимагає мінімальних енерговитрат.
Вантажопідйомність ліфта становить 204 кг, швидкість - 9,14 м / хв. Двері на різних поверхах можуть відкриватися в ту чи іншу сторону в залежності від розташування ліфтового холу. Підкреслюючи переваги системи, розробники повідомляють, що вакуумний ліфт можна встановити лише за кілька годин, для чого буде потрібно мінімальна переробка інтер'єру.
Гірський ліфт.
GMBH Дизайн спеціалізується на виготовленні ліфтових конструкцій, призначених для різних туристичних об'єктів: готелів, національних парків і природних заповідників. Самий висотний в світі вільно рухається гірський ліфт, який отримав назву «Байлонгліфт», змонтований у 2001 році в красивому парку-заповіднику Китаю (район Вулінгіан, провінція Хунан). Двоповерхова кабіна ліфта вміщає 50 чоловік. Вона доставляє відвідувачів на оглядовий майданчик, розташований на висоті 360 м. У комплекс входить 3 таких ліфта вантажопідйомністю 3750 кг кожен.
Технічні характеристики:
• тросовий привід 2:1;
• швидкість 3 м / с;
• два рівні зупинок.
Ліфт для риби.
На річці Коннектікут (США) побудований спеціальний «рибний ліфт»: розмір 2,8 х2, 1х1, 21 м, що використовується компанією Холіок харчування для того, щоб підняти метають ікру рибу Алозі на висоту 30 футів (близько 100 м) вгору по дамбі. Без ліфта дамба залишалася б непереборною перешкодою для риби, і вона не могла б продовжити розмноження в звичних місцях.
Через рік після запуску спеціального «рибного ліфта» за півтора місяці (з середини травня до кінця червня) 33896 особин Алозі змогли піднятися вгору по дамбі, щоб залишити дорогоцінні ікринки на звичному мілководді і продовжити свій рід.
Ліфт у музеї.
У Московському державному історичному музеї досі працює ліфт-ветеран, змонтований фірмою «СТІКЛЕР» і введений в дію в 1895 році. За роки експлуатації ліфт неодноразово модернізувався: спочатку він був тросовим і переміщався в сітчастої ліфтовій шахті. Після ремонту в 1989 році (роботи виконали австрійські фахівці) шахта отримала скляну огорожу, а сам ліфт перетворився на сучасне підйомний пристрій з гідравлічним приводом. Проїхати на новому-старому ліфті можна тільки разом з ліфтером.
Замість колишньої кабіни XIX століття зараз можна побачити її точну копію: відновлення оригінального інтер'єру з панелями з червоного дерева і оббитих оксамитом лавкою, виявилося, на жаль, неможливим.
Ліфт у храмі.Відмітна особливість моделей ліфтів, про які піде мова, - розміщення кабіни в шахті, змонтованої на фасаді будівлі. Це ліфти вітчизняного виробництва (виробник ВАТ «ЩЛЗ»), вони експлуатуються в таких відомих спорудах, як готель «Космос», Рада Федерації, термінал аеропорту Внуково, універмаг «Москва», будівля МЗС, в елітних житлових будинках мікрорайонів Жулебіно, Крилатське, Орехово , Куркино, на Мічурінському проспекті, Рубльовському шосе і ... в Богоявленському Соборі Москви.
На фасадній частині історичного та архітектурного пам'ятника, яким є православний Богоявленський кафедральний собор (Єлоховському храм), в 1997 році були змонтовані два пасажирських ліфта вантажопідйомністю по 400 кг, які взяті на обслуговування МГУП «Мосліфт». Вони призначені для транспортування священиків - людей, найчастіше, дуже похилого віку, яким, в прямому сенсі слова, ліфт Бог дав на допомогу.
Ліфти для людей з обмеженими фізичними можливостями.
Ліфт-позашляховик (транспортер) призначений для підйому інвалідів по сходинках. Автори унікального ліфта - інженери російського підприємства «МАШXXI століття» (Москва).
В основі його пристрою лежить конструкція самого звичайного гусеничного робота-сапера, використовуваного в наші дні вибухотехніками. Робот поєднує в собі маневреність та потужність з невеликими розмірами. Інвалід-візочник має заїхати на транспортер, після чого пріпомощі спеціально навченого співробітника ліфт підніме пасажира на потрібний поверх. Швидкість руху підйомника - один сходовий марш на хвилину. Крім цього фахівцями «МАШ XXI століття» спроектовані і випускаються підйомники, що полегшують користування спортивними басейнами і ваннами, а також інші підйомно-транспортні засоби, що оптимізують процес соціальної адаптації людей з особливостями моторної функції.
Швидкісні ліфти. Ліфти у висотках.
У висоток існує свій власний рейтинг, який періодично переглядається у зв'язку з появою чергового «дива світу». За кількістю найвищих будівель незмінно лідирують Сполучені Штати Америки: тут розташовані 40 хмарочосів, потім йдуть Китай і Малайзія.
Найвищим і "молодим" хмарочосом світу є 101-поверховий «Тайпей 101» (Китай). Будівництво вежі обійшлося в $ 1,6 млрд.
Ось кілька даних, взятих з офіційного сайту хмарочоса «Тайпей 101»:
• адреса - дорога № 8 Сена Чин, район Синь-Yi, Тайбей
• статус - експлуатоване споруда
• технічна характеристика - змішаний тип
• дата початку будівництва - 1999 рік
• дата завершення будівництва - 2004 рік
• поверховість - 101 поверх
• висота - 509 м
• площа поверхів - 412 500 м2
• кількість ліфтів - 61 одиниця
• структура - багатоповерхове споруда, полярне
• архітектурний образ - пагода
• матеріали - метал, скло
Особливості: на 87-му поверсі встановлена 900-т плита, завдяки якій башта повинна протистояти землетрусів і тайфунам. Офіційно висотці «Тайпей 101» присвоєно звання найвищої споруди на землі в наступних категоріях: загальна висота, найвища дах, найбільша площа підлоги.
Архітектурна композиція та інтер'єри «Тайпей 101» відтворюють структуру китайської пагоди, що нагадує суцвіття бамбука. В архітектурному образі цієї унікальної споруди знайшла відображення семантика щасливого числа «8», яке в Китаї символізує процвітання і успіх.
15 грудня 2004 концерн TOSHIBA поставив на «Тайпей 101» два найшвидкісніших в світі ліфта: максимальна швидкість підйому складає 16,5 м / сек. У цілому компанія TELC (Toshiba Elevator і Building Systems Corporation), що є структурним підрозділом концерну TOSHIBA, встановила на «Тайпей 101» 61 ліфт (з них 27 швидкісних і 34 двопалубних) і 50 ескалаторів.
перклад - Буднет
http://www.vashdom.ru/